استقبال ایران از توسعه روابط با اتحادیه اروپا

گروه سیاسی- حضور نمایندگان عالی‌رتبه کشورهای اروپایی در ایران را باید یکی از دستاوردهای مهم برجام دانست چراکه این توافق بین‌المللی توانست تا حدودی روابط ایران با اروپایی‌ها را احیا کند‌. در شرایطی که در طول یک سال گذشته آمریکایی‌ها سیاست‌ خروج از برجام را در پیش گرفته‌اند، اروپایی‌ها در همه شرایط برای حفظ برجام از ایران حمایت کرده‌اند و نقش مهمی در فشار بر مقامات کاخ سفید برای جلوگیری از خروج آنها از این توافق هسته‌ای بازی کرده‌اند‌. حضور وزرای خارجه کشورهای اروپایی در ایران برای رایزنی و تبادل‌نظرهای اقتصادی و سیاسی حتی اگر نتواند برای مقامات دو کشور نتیجه‌ای خاص به همراه داشته باشد یک پیام مهم برای دولتمردان آمریکایی است که با تهدید و ارعاب نمی‌توانند سیاست‌های خود را در منطقه و ایران دیکته کنند‌.از این رو سفر وزرای خارجه اسپانیا و هلند در ایران و دیدار با مقامات سیاسی کشورمان در این شرایط می‌تواند نتایج مهمی را در عرصه سیاست خارجی برای ایران به همراه داشته باشد‌.
توسعه همکاری‌های تهران- مادرید به نفع دو ملت است
آلفونسو داستیس وزیر خارجه اسپانیا در سفر خود به ایران با رییس‌جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد‌. حسن روحانی در دیدار با آلفونسو داستیس به روابط دیرینه و دوستانه ایران و اسپانیا اشاره کرد، گفت: توسعه مناسبات و همکاری‌های تهران- مادرید به نفع دو ملت خواهد بود‌. وی اظهار کرد: امروز فرصت‌های متعدد و ممتاز سرمایه‌گذاری در بخش‌های انرژی، مواد معدنی، فولاد، محیط‌زیست و صرفه‌جویی در انرژی در ایران وجود دارد که سرمایه‌گذاران اسپانیایی هم می‌توانند از این موقعیت استفاده کرده و در این پروژه‌ها حضور داشته باشند‌. روحانی همچنین به ضرورت توسعه روابط علمی، دانشگاهی و فناوری و گسترش همکاری‌ها در زمینه بیو و نانو تکنولوژی میان ایران و اسپانیا تاکید کرد‌. رییس‌جمهور با بیان اینکه پس از توافق هسته‌ای فرصت‌های خوبی برای توسعه مناسبات و همکاری‌های اقتصادی اتحادیه اروپا با ایران فراهم شده است، گفت: گسترش روابط بانکی ایران و اسپانیا می‌تواند زمینه‌ساز و پایه خوبی برای افزایش بیش از پیش همکاری‌ها و روابط تجاری و اقصادی دو کشور باشد‌. روحانی با تاکید بر اینکه استحکام و اجرای کامل برجام به نفع منطقه و جهان بوده و تسهیل‌کننده گسترش روابط و همکاری‌های اتحادیه اروپا با ایران است، خاطرنشان کرد: این توافق حاصل سال‌ها تلاش و ماه‌ها مذاکره میان ایران و اروپاست و باید همه طرف‌ها نسبت به تعهدات‌شان در آن پایبند بوده و به آنها عمل کنند‌. رییس‌جمهور با اشاره به اینکه پس از امضا و اجرای توافق هیچ دلیلی برای چانه‌زنی مجدد و مذاکره وجود ندارد، افزود: جمهوری اسلامی ایران تا زمانی که طرف مقابل به تعهدات خود در برجام عمل کند، نسبت به آن پایبند خواهد بود‌. روحانی امنیت منطقه‌ای، پایان دادن به کشتار مردم و درگیری‌ها در یمن و مبارزه با تروریسم را از مسایل مهمی دانست که می‌تواند زمینه‌ساز همکاری‌های مثبت ایران با اتحادیه اروپا باشد و اظهار داشت: امروز مردم یمن به واسطه بمباران و شیوع بیماری‌های مختلف دچار گرفتاری‌ و مشکلات فراوان هستند و همه باید کمک کنیم تا این شرایط هرچه سریعتر پایان یافته و مرزهای این کشور برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه هموار شود‌. روحانی با بیان اینکه همه باید نسبت به برقراری امنیت بلندمدت در منطقه احساس وظیفه کنند، مسابقه تسلیحاتی در منطقه را بسیار خطرناک عنوان کرد و گفت: همه کشورها باید متعهد باشند تا از تبدیل کردن منطقه به انبار مهمات پرهیز کنند‌. آلفونسو داستیس وزیر خارجه اسپانیا نیز در این دیدار ایران را کشوری قدرتمند و تاثیرگذار در منطقه عنوان و اظهار امیدواری کرد گسترش همکاری‌ها و رایزنی‌های تهران– مادرید منجر به توسعه و تقویت ثبات، رفاه و امنیت برای مردم منطقه شود‌. داستیس در ادامه گفت: باید تلاش کنیم تا روابط دو کشور در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعت، محیط‌زیست، علمی و دانشگاهی، تجاری، اقتصادی و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را بیش از پیش گسترش دهیم‌. وی با تاکید بر حمایت کامل اتحادیه اروپا از تداوم و برقراری برجام، خاطرنشان کرد: گسترش روابط با ایران برای اسپانیا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا حائز اهمیت است و به واسطه ادامه و استمرار برجام می‌توانیم روابط خود را مستحکم کنیم‌.
علاوه بر این آلفونسو داستیس وزیر خارجه اسپانیا در دیدار با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان ضمن ابراز خرسندی از حضور در کشورمان گفت: این اولین بار است که از ایران دیدار می‌کنم و امیدوارم این دیدارها تکرار شود‌. وزیر خارجه اسپانیا ضمن تاکید بر اجرای برجام گفت: به عنوان یک عضو اتحادیه اروپا متعهد به برجام هستیم‌. طرفین همچنین بر گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های گردشگری، محیط‌زیست، انرژی، تکنولوژی های پیشرفته، حمل‌ونقل و همکاری بیشتر بین دانشگاه‌های دو کشور تاکید کردند‌. در پایان دیدار، وزرای امور خارجه دو کشور یادداشت تفاهم همکاری‌ها به منظور گسترش رایزنی‌های سیاسی و دوجانبه را امضا کردند‌. یادداشت تفاهم توسعه همکاری های ریلی نیز به امضای مقامات راه‌آهن دو کشور رسید‌.


ایران آماده گفت‌وگو با اتحادیه اروپاست
سیخرید کاخ وزیرخارجه هلند نیز در سفر به ایران با مقامات کشورمان دیدار کرد‌. حسن روحانی در دیدار با سیخرید کاخ با یادآوری فضاسازی‌های هدفمند برخی کشورها علیه برنامه موشکی ایران به مرور دوران دفاع مقدس و موشکباران شهرهای ایران از سوی رژیم صدام و سکوت مجامع بین‌المللی از یک سو و خودداری کشورها از فروش موشک برای پاسخ متقابل به تجاوزات دشمن بعثی از سوی دیگر پرداخت‌. وی در این دیدار تاکید کرد: مردم ایران با داشتن این تجربه تاریخی و امنیت ملی نسبت به طرح هر موضوعی در این ارتباط حساس بوده و به راستی و درستی معتقدند که قدرت دفاعی کشور قابل مذاکره نیست‌. رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما در عین حال علاقه‌مندیم در مورد فروش گسترده تسلیحات مخرب به کشورهای منطقه که عمدتا از سوی کشورهای غربی انجام می‌شود، با دوستان خود گفت‌وگو کنیم؛ مخصوصا فروش هواپیماها و موشک‌های مرگباری که از آنها برای کشتار و آواره کردن مردم و نابودی مناطق مسکونی و زیرساخت‌های یمن مورد استفاده قرار می‌گیرد‌. ‌روحانی انتقال موشک از ایران به یمن را اتهامی کاملا نادرست و بی‌اساس عنوان کرد و یادآور شد: طرح این اتهامات بی‌اساس نمی‌تواند به حل مشکلات کمک کند‌.
یک میلیارد یورو؛ سطح مبادلات تجاری ایران با هلند
روحانی همچنین به نقش برجام در تقویت همکاری‌های مشترک اشاره و تاکید کرد برجام مجموعه‌ای است که نمی‌توان چیزی به آن افزود یا از آن کم کرد و جمهوری ‌اسلامی ‌ایران تا زمانی که طرف‌های مقابل به تعهدات‌شان دربرجام پایبند باشند، برای حفظ آن، همه تلاش خود را به کار می‌گیرد و بی‌تردید در میان هفت کشور، آغازگر نقض برجام نخواهد بود‌. رییس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: هیچ مانعی در روند روابط رو به رشد دو کشور وجود ندارد و ما آماده توسعه این روابط در همه بخش‌ها هستیم‌. وی به ظرفیت‌های گسترده برای تقویت همکاری‌های ایران و هلند اشاره کرد و یادآور شد: سطح مبادلات تجاری دو کشور هم‌اکنون حدود یک میلیارد یورو است که این رقم باید ارتقا یابد‌. رییس‌جمهور تقویت همکاری‌های بانکی را برای توسعه همکاری‌های اقتصادی ضروری خواند و بر اهمیت تشویق و ترغیب بانک‌های هلندی برای ایجاد پیوندهای استوارتر با طرف‌های ایرانی خود از سوی دولت هلند تاکید کرد‌. روحانی افزود: ایران از حضور و مشارکت شرکت‌های هلندی در پیشبرد طرح‌های مرتبط با حوزه‌های انرژی، محیط‌زیست،کشاورزی،حمل‌ونقل و صرفه‌جویی در مصرف انرژی و گردشگری حمایت می‌کند‌.
سیخرید کاخ، وزیر خارجه هلند نیز در این دیدار با تسلیت به دولت و ملت ایران به مناسبت حادثه سقوط هواپیما و جان باختن شماری از ایرانیان گفت: اتحادیه اروپا و هلند به عنوان عضوی از این اتحادیه مصمم هستند روابط خود را در همه زمینه‌ها با جمهوری اسلامی ایران گسترش و توسعه دهند‌. وی اظهار داشت: شرکت‌های هلندی آماده‌اند مشارکت فعال‌تری در روند پیشبرد طرح‌های ایران در ارتباط با فناوری‌های نوین‌، کشاورزی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی داشته باشند و دولت هلند این شرکت‌ها را برای گسترش فعالیت‌های خود در ایران، تشویق و ترغیب می‌کند‌. سیخرید کاخ با تاکید بر تعهد اتحادیه اروپا به اجرای برجام، به نقش برجام در توسعه این روابط در زمینه‌های مختلف اشاره و بر ضرورت تداوم روند گفت‌وگوها میان ایران و اتحادیه اروپا برای تقویت اعتمادسازی در حوزه‌های مورد علاقه تاکید کرد‌. وزیر خارجه هلند به برنامه موشکی ایران اشاره کرد و گفت: نیاز برنامه تسلیحاتی ایران برای دفاع از خود را مشروع و آن را به رسمیت می‌شناسیم‌. وی همچنین با بیان ضرورت تلاش‌ها برای پایان‌دادن به فاجعه انسانی در یمن تصریح کرد: هلند معتقد است که باید فورا در یمن آتش‌بس برقرار و فرآیند گفت‌وگوی ملی در آن کشور برای ایجاد ثبات و امنیت آغاز شود‌.
دکترین هسته‌‌‌ای آمریکا تهدیدی جدی علیه صلح جهانی است
سیخرید کاخ، وزیر خارجه هلند با علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون همکاری‌‌‌ها میان دو کشور در حوزه‌‌‌های مختلف و آخرین تحولات امنیتی در سطح بین‌الملل گفت‌وگو کرد‌. شمخانی با استقبال از آمادگی دو کشور به منظور گسترش مناسبات در مسایل سیاسی، اقتصادی و امنیتی گفت: همکاری و رایزنی میان ایران و اتحادیه اروپا به نفع صلح و ثبات در منطقه و جهان خواهد بود‌. وی افزود: پس از برجام فرصت‌های فراوانی برای افزایش سطح مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی به ویژه در حوزه انرژی و فناوری فراهم شده است‌. وی با اشاره به سیاست ترامپ مبنی بر گسترش سلاح‌‌های هسته‌‌ای اظهار داشت: راهبرد امنیت ملی و دکترین هسته‌‌‌ای آمریکا در دوره جدید تهدیدی جدی علیه صلح جهانی و نقض منشور سازمان ملل بوده و ضروری است تمامی اقدامات بازدارنده برای اتمام این دیوانگی به کار گرفته شود‌.